دستورالعمل های تغذیه عمومی برای سگ ها

دستورالعمل های تغذیه عمومی برای سگ ها

 

شاید رایج ترین سوالی که صاحبان حیوانات خانگی از دامپزشک خود می پرسند این است که "به سگم چه غذا بدهم؟" تغذیه سگ شما با مقدار مناسب از یک رژیم غذایی متعادل برای سلامتی و رفاه کلی او حیاتی است. برای درک اینکه چگونه و به چه صورت به سگ خود غذا بدهید، باید بدانید که نیازهای غذایی سگ ها چیست و چگونه این نیازها در طول فرآیند تکامل بیولوژیکی ایجاد شده است.

از آنجایی که سگ ها گوشتخوار هستند، آیا این بدان معنا نیست که آنها باید رژیم غذایی مبتنی بر گوشت داشته باشند؟

سگ به عنوان یک گونه، عضوی از راسته علمی Carnivora است، گروه بزرگی از حیوانات پستانداران که ساختار دندانی مشابهی دارند. نیازهای غذایی حیوانات متعلق به این گروه متفاوت است. برخی از اعضای این گروه در رژیم غذایی خود نیاز مطلق به گوشت دارند (که گوشتخواران اجباری یا واقعی نامیده می شوند)، در حالی که برخی دیگر می توانند نیازهای غذایی خود را از طریق خوردن مواد گیاهی (گیاهخواران) یا ترکیبی از گوشت و گیاهان (همه چیزخواران) تامین کنند. گربه ها نمونه ای از گوشتخواران اجباری، گاوها نمونه ای از گیاهخواران و سگ ها و انسان ها دو نمونه از همه چیزخواران هستند.

به دلیل نیازهای غذایی سگ ها، هم ساختار دندان و هم دستگاه روده آنها با رژیم غذایی همه چیزخوار سازگار شده است. این بدان معناست که سگ ها در شرایط عادی می توانند نیازهای غذایی خود را با خوردن ترکیبی از غذاهای گیاهی و حیوانی تامین کنند. منبع پروتئین ها و چربی ها نسبت به کیفیت و قابلیت هضم این اجزای ضروری رژیم غذایی سگ اهمیت کمتری دارد. سگ ها می توانند رشد کنند اگر با یک رژیم غذایی گیاهی متعادل تغذیه شوند. با این حال، یک رژیم غذایی کاملاً گوشتی نامتعادل خواهد بود و تمام نیازهای غذایی سگ را برآورده نمی کند.

سگ ها در شرایط عادی می توانند نیازهای غذایی خود را با خوردن ترکیبی از غذاهای گیاهی و حیوانی تامین کنند.

از آنجایی که تحقیقات در مورد تغذیه اساسی و کاربردی، دانش تغذیه سگ ها را گسترش داده است، اکنون مشخص شده است که یک رژیم غذایی متعادل باید حاوی مقدار مناسبی از مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه ضروری خاص (از پروتئین ها) و اسیدهای چرب ضروری خاص باشد. (از چربی ها). این اجزا برای ساخت و نگهداری بافت و انجام واکنش های بیولوژیکی مورد نیاز هستند و مقادیر لازم با توجه به مرحله زندگی سگ (توله سگ، نوجوان، بزرگسال، بارداری، سالمند) تا حدودی متفاوت است.

 سگ ها نمی توانند کربوهیدرات ها را هضم کنند. آیا این درست است؟

سگ‌ها برای برآوردن نیازهای انرژی خود از پروتئین‌ها و چربی‌ها به‌عنوان منابع اولیه انرژی خود استفاده می‌کنند، اما می‌توانند از کربوهیدرات‌ها نیز برای انرژی استفاده کنند. این واقعیت که دستگاه گوارش سگ آنزیم هایی را تولید می کند که مخصوص هضم نشاسته و قند هستند، نشان می دهد که آنها قادر به هضم کربوهیدرات ها هستند. با این حال، کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات زمانی که پخته می شوند، قابلیت هضم بیشتری دارند.

 سگ ها فقط باید غذاهای خام بخورند و سگ ها نمی توانند غذاهای پخته شده را به درستی هضم کنند. آیا این درست است؟

سگ‌های اهلی طی هزاران سال برای مصرف رژیم‌های غذایی ارائه شده توسط انسان‌های همراه خود، از جمله غذاهای پخته شده، سازگار شده‌اند. همانطور که در بالا ذکر شد، سگ ها پس از پخته شدن می توانند کربوهیدرات های پیچیده را راحت تر هضم کنند. تغذیه با رژیم های خام می تواند خطرات زیادی را برای سگ و همچنین افراد خانه، به ویژه آنهایی که جوان هستند یا دارای نقص ایمنی هستند، به همراه داشته باشد.

نیازهای تغذیه ای سگ ها چیست؟

شش ماده مغذی اساسی عبارتند از آب، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین ها. این مواد مغذی ضروری به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم سگ مورد نیاز هستند و در تمام عملکردهای اساسی بدن دخیل هستند. حداقل نیاز غذایی برای بسیاری از مواد مغذی ایجاد شده است. حداکثر مقادیر قابل تحمل برخی از مواد مغذی شناخته شده است، و نتایج سمیت ثابت شده است. چیزی که کمتر درک می شود این است که ممکن است در طول زمان با کمبودها یا افراط های حاشیه ای اتفاق بیفتد.

دستورالعمل های تغذیه ای توسط انجمن مسئولین کنترل خوراک آمریکا (AAFCO) تهیه شده است. دستورالعمل های AAFCO مبنای کلی برای محتوای تغذیه ای غذاهای تجاری حیوانات خانگی است. مطمئن شوید که غذای سگ شما با استانداردهای AAFCO مطابقت دارد. به خاطر داشته باشید که اینها دستورالعمل هایی هستند و ممکن است سگ شما بسته به وضعیت سلامتی اش، بیشتر یا کمتر نیاز داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد مواد مغذی خاصی که سگ خاص شما ممکن است به آن نیاز داشته باشد، با دامپزشک خود صحبت کنید.

در غذای سگ به دنبال چه چیزی باشم؟

بهترین توصیه ای که می توانید در مورد غذا دادن به سگ خود دریافت کنید این است: سگ خود را با بالاترین کیفیت غذایی که می توانید تهیه کنید، تغذیه کنید. تفاوت بین یک غذای درجه یک و یک غذای مقرون به صرفه در برچسب تغذیه یافت نمی شود. آنها در کیفیت و منبع مواد تشکیل دهنده یافت می شوند. دو غذای سگ ممکن است هر کدام حاوی 27 درصد پروتئین باشند، اما از نظر قابلیت هضم بسیار متفاوت هستند.

مواد تشکیل دهنده غذای حیوانات خانگی به ترتیب وزن فهرست شده است. هر ماده زمانی که به دسته غذا اضافه می‌شود وزن می‌شود و موادی مانند گوشت تازه حاوی مقدار زیادی آب است که مقدار زیادی آب در طول فرآوری از بین می‌رود. این بدان معنی است که یک رژیم غذایی خشک که ذرت را به عنوان اولین ماده تشکیل می دهد، ممکن است از نظر تغذیه ای نسبت به گوشتی که در ابتدا فهرست شده باشد، برتر باشد.

"به سگ خود با بالاترین کیفیت غذایی که می توانید بپردازید، تغذیه کنید."

برای پیچیده تر کردن مسائل، برخی از مواد مغذی به عنوان درصد "حداقل" درج شده اند، در حالی که برخی دیگر به عنوان "حداکثر" درج شده اند، به این معنی که دسته غذا ممکن است حاوی درصد بیشتری یا کمتری از مواد تشکیل دهنده باشد که در برچسب نشان داده شده است.

بهترین روش برای انتخاب غذا برای سگتان این است که از دامپزشک خود بپرسید. با این حال، در اینجا چند نکته کلی وجود دارد که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید چه چیزی باید در کاسه غذای سگ خود قرار گیرد:

1- رژیم های غذایی با مواد واقعی، قابل تشخیص و کامل را انتخاب کنید. اگر اکثر مواد ذکر شده برای شما ناآشنا هستند، رژیم غذایی دیگری پیدا کنید.

2- یک رژیم غذایی کم کالری انتخاب کنید. اکثر سگ های بالغ، داخل خانه، عقیم شده یا عقیم شده نیاز به انرژی کمی دارند. رژیم غذایی سگ شما باید حاوی تعداد نسبتا کمی کالری در هر فنجان باشد. در حالت ایده آل کمتر از 350 کالری. اگر غذای سگ شما حاوی 500 کالری در هر فنجان است و یک سگ 20 پوندی دارید، مقداری که باید غذا بدهید ناچیز است (و سیر کننده نیست!). بدتر شدن اوضاع، غذاهای پرکالری به این معنی است که حتی چند کیبل اضافی واقعاً می تواند وزن سگ تان را افزایش دهد.

چقدر باید تغذیه کنم؟

روش ایده آل برای تعیین میزان کالری برای تغذیه سگ این است که وزن لاغر سگ خود را تعیین کنید و بر اساس آن وزن تغذیه کنید. متأسفانه، این نیاز به نظارت دائمی (و وزن) دارد و همیشه عملی نیست.

دامپزشک شما می تواند تخمین بزند که سگ شما روزانه به چه مقدار کالری بر اساس سبک زندگی و امتیاز وضعیت بدنش نیاز دارد. فرمول استاندارد مورد استفاده برای محاسبه انرژی مورد نیاز یک سگ بالغ متوسط ​​که در داخل خانه شما زندگی می کندو ورزش سبک روزانه دریافت می کند و عقیم می باشد بصورت زیر است :

30 x وزن بر حسب کیلوگرم (یا پوند تقسیم بر 2.2) + 70 = نیاز روزانه به کالری

توجه داشته باشید که تعداد کمی از سگ های ما "متوسط" هستند، بنابراین این فرمول صرفاً یک نقطه شروع است. بیشتر سگ ها به کالری کمتری در روز نیاز دارند، در حالی که برخی از سگ ها کمی بیشتر نیاز دارند. این کل کالری روزانه نه تنها شامل وعده‌های غذایی سگ شما، بلکه هر میان وعده و خوراکی‌هایی نیز می‌شود. اگر سگ شما نیاز به کاهش وزن داشته باشد، دامپزشک شما محدودیت کالری را توصیه می کند (که معمولاً 70 تا 90 درصد مقدار محاسبه شده برای حفظ وزن است).

هر چند وقت یکبار باید به سگم غذا بدهم؟

تکامل بیولوژیکی سگ‌ها به‌عنوان شکارچی به آن‌ها سازگاری‌های گوارشی و گوارشی ویژه‌ای داده است که به آنها اجازه می‌دهد تا یک وعده غذایی بزرگ را بخورند و پس از آن تا چند روز غذا نخورند. با این حال، برای اکثر سگ های خانگی، تغذیه یک یا دو بار در روز توصیه می شود. بسیاری از سگ ها از خوردن وعده های غذایی مساوی دو تا سه بار در روز سود می برند. برای اطلاعات بیشتر در مورد برنامه غذایی و زمان غذا به جزوه "زمان ها و دفعات تغذیه برای سگ شما" مراجعه کنید.

صرف نظر از برنامه غذایی که انتخاب می کنید، از اجازه دادن به سگ خود برای ورزش شدید پس از مصرف یک وعده غذایی بزرگ خودداری کنید، به خصوص اگر سگ شما به سرعت غذای خود را می خورد. این به کاهش مشکلات مربوط به نفخ، انسداد روده یا سایر اختلالات گوارشی جدی کمک می کند.

مطمئن شوید که سگ شما همیشه به آب تازه و تمیز دسترسی دارد.

غذای خشک بهتر است یا کنسرو؟

از نظر تغذیه و قابلیت هضم، تفاوتی بین غذای خشک و کنسرو شده (تر) سگ وجود ندارد. شما باید بر اساس سبک زندگی، ترجیحات و بودجه خود تصمیم بگیرید. برای سگ هایی که نیاز به مصرف آب بیشتری دارند یا نیازهای غذایی خاصی دارند، غذاهای کنسرو شده ممکن است انتخاب بهتری باشد. در غیر این صورت، اکثر سگ ها روی کیبل خشک عملکرد خوبی خواهند داشت.

برخی از جیره های کیبل خشک به طور ویژه به عنوان رژیم های غذایی دندانی فرموله شده اند و می توانند به حذف مکانیکی پلاک کمک کنند.

آیا تفاوت نژادی در نیازهای غذایی وجود دارد؟

در چند دهه گذشته، متخصصان تغذیه و محققان دامپزشکی دریافته‌اند که تنوع نژادی مشخصی در متابولیسم و ​​نیازهای غذایی وجود دارد. نژادهای سگ‌هایی که در مکان‌های خاص توسعه یافته‌اند، مانند نژادهای دایره قطبی و برخی از نژادهای آبی، ممکن است با رژیم‌های غذایی تخصصی که در محل منشأ آنها رایج است، سازگار شده باشند. همخونی و تفاوت های ژنتیکی بین افراد در هر گونه ممکن است منجر به نیاز بیشتر به شخصی سازی رژیم غذایی حیوان خانگی به منظور بهینه سازی سلامت شود.

علاوه بر در نظر گرفتن نژاد سگ خود، باید سبک زندگی سگ خود را نیز در نظر بگیرید. حیوانات خانگی شاغل (سگ‌های شکار، سگ‌های آزمایشی، سگ گله) نسبت به سگ‌های لپ‌سگ یا سگ‌های خانه‌نشین به نسبت‌های متفاوتی از پروتئین و چربی در رژیم غذایی خود نیاز دارند.

منظور از تغذیه در مرحله زندگی چیست؟

سگ ها در طول مراحل مختلف زندگی خود نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند و تغذیه رژیمی که برای تمام مراحل زندگی فرموله شده است لزوماً مناسب نیست. یک غذای همه منظوره سگ ممکن است مواد مغذی کافی برای رفع نیازهای یک توله سگ در حال رشد یا یک مادر باردار یا شیرده را تامین نکند. برعکس، همین رژیم غذایی همه منظوره ممکن است مواد مغذی بیش از حد را برای سگ سالخورده یا غیرفعال فراهم کند. تغذیه سگ خود بر اساس مرحله زندگی (توله سگ، نوجوان، بارداری، بزرگسال، سالمند) در حال حاضر توسط متخصصان محترم تغذیه توصیه می شود تا سلامت و رفاه کلی سگ شما حفظ شود و کیفیت و کمیت زندگی سگ شما بهبود یابد.

تغذیه در مرحله زندگی برای توله سگ ها. در اوایل زندگی، توله سگ ها باید اغلب و زیاد غذا بخورند! آنها به مقادیر نسبتاً بیشتری غذا نیاز دارند زیرا به سرعت در حال رشد هستند و فضای محدودی در شکم کوچک خود دارند. در سن 6 تا 8 هفتگی، آنها باید حدود 4 تا 6 وعده در روز تغذیه شوند. تا 6 ماهگی، نیاز به غذا کاهش می یابد، زیرا توله ها حدود 75 درصد از اندازه بالغ خود هستند و می توان آنها را دو تا سه وعده در روز تغذیه کرد.

یک غذای با کیفیت خوب نسبت به غذای سگ بالغ مزیت هایی دارد زیرا به طور ویژه برای نیازهای غذایی مورد نیاز توله سگ فرموله شده است و حاوی مقدار مناسبی کلسیم است. به دلیل رشد سریع آنها، هرگونه اشتباه تغذیه ای در دوران توله سگی عواقب شدیدتر، حتی غیرقابل برگشت و مادام العمر خواهد داشت. از آنجایی که رشد تقریباً در سن 8 تا 10 ماهگی کامل شده است، توله سگ متوسط ​​می تواند در حدود 12 ماهگی به غذای سگ بالغ تبدیل شود.

اگر یک توله سگ از نژاد بزرگ یا غول پیکر دارید، توله ای که در بزرگسالی بیش از 23 کیلوگرم وزن دارد یا در معرض خطر دیسپلازی مفصل ران، دیسپلازی آرنج یا سایر ناهنجاری های رشدی است (به عنوان مثال، لابرادور و گلدن رتریورز، ژرمن شپرد)، باید به غذای توله سگی که مخصوص توله‌های نژاد بزرگ است، تغذیه کنید. این رژیم ها به گونه ای فرموله شده اند که حاوی نسبت بهینه پروتئین و کلسیم به رشد سریع استخوان متوسط ​​باشد که می تواند منجر به اختلالات مفصلی شود. دامپزشک شما همچنین ممکن است یک رژیم غذایی انتقالی نوجوانان را برای سالهای "نوجوانی" حیوان خانگی شما توصیه کند.

پس از شیر گرفتن، اکثر توله ها توانایی هضم قند شیر (لاکتوز) را از دست می دهند. بنابراین، در حالی که مقادیر کم ممکن است تحمل شود، تغذیه با شیر می تواند باعث ناراحتی روده و اسهال شود، زیرا سگ ها نمی توانند آن را به درستی هضم کنند.

تغذیه در مرحله زندگی برای سگ مسن تر. سگ‌های مسن‌تر، به‌ویژه سگ‌های بالای 7 سال، از رژیم غذایی متناسب با نیازهایشان بهره‌مند خواهند شد. رژیم غذایی سگ های مسن اغلب کالری کمتر، پروتئین بالاتر، سدیم کمتر و کربوهیدرات کمتری دارد. بسیاری از آنها همچنین حاوی موادی مانند پری بیوتیک ها یا پروبیوتیک ها برای حفظ جمعیت میکروبی روده سالم، افزایش اسیدهای چرب امگا 3 و سایر آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با التهاب و گلوکزامین برای ارتقای سلامت مفاصل هستند. حتما از دامپزشک خود در مورد بهترین غذا برای سگ سالمند خود سوال کنید. برخی از رژیم های غذایی سالمندان شامل تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ​​هستند تا به کند کردن تغییرات مغزی که می تواند منجر به مشکلات پیری شود کمک کند.

پیام من به خانه چیست؟

انتخاب یک غذای با کیفیت بالا از میان صدها برند و فرمول موجود می تواند چالش برانگیز باشد. صنعت تغذیه حیوانات خانگی بسیار رقابتی است و بیشتر غذاهای تجاری موجود، رژیم های متعادل بسیار خوبی هستند. از تیم مراقبت های بهداشتی دامپزشکی خود بخواهید که به شما در انتخاب رژیمی کمک کنند که از اصول علمی و تحقیقات پشتیبانی می شود و نیازهای فردی سگ شما را برآورده می کند.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.