آنچه که باید در مورد واکسن هاری سگ ها بدانید

آنچه که باید در مورد واکسن هاری سگ ها بدانید

آنچه که باید در مورد واکسن هاری سگ ها بدانید

هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که می‌تواند همه پستانداران - از جمله سگ‌ها، گربه‌ها و مردم- را مبتلا کند و مطمئناً چیزی نیست که بخواهید به خطر بیاندازید یا با آن دست و پنجه نرم کنید. این بیماری از طریق گاز گرفتن یا خراش به حیوانات دیگر منتقل می شود و سالانه ده ها هزار نفر را در سراسر جهان می کشد.

در حالی که هاری سگ ها بیشتر در ایالات متحده ریشه کن شده است، یک حیوان آلوده هنوز هم می تواند سگ ها، گربه ها، گاوها، اسب ها، مردم و حیوانات اهلی دیگر را آلوده کند. اطمینان از دریافت واکسن هاری برای سگ ها در خانه بهترین راه برای محافظت از همه - از جمله دوستان پشمالو شماست. انجام این کار همچنین به جلوگیری از ظهور مجدد هاری کمک می کند.

هاری چیست؟

هاری یک بیماری کشنده است که توسط ویروس لیسا ایجاد می شود. می تواند همه پستانداران از جمله انسان را آلوده کند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سالانه حدود 5000 مورد هاری در حیوانات گزارش می شود.

در ایالات متحده، پنج نوع هاری در جمعیت روباه، راکون، اسکنک، سگ سگ (کایوت و سگ) و خفاش یافت می شود. هر پنج نوع برای سگ ها مسری هستند و تقریباً همیشه با شروع علائم کشنده هستند. هاری از طریق گزش حیوانات هار از طریق بزاق یا از طریق غشاهای مخاطی منتقل می شود و به ویژه بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد.

دوره نهفتگی هاری - یعنی مدت زمانی که طول می کشد تا علائم نشان داده شود - بسیار متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد شامل سن حیوان گاز گرفته، فاصله نیش از سیستم عصبی و دوز ویروسی است که به بدن وارد شده است.

در اکثر گونه های اهلی، دوره جوجه کشی معمولاً بین 3 تا 8 هفته است، اما می توان به کوتاهی نه روز یا تا یک سال یا بیشتر باشد. این ویروس به سیستم عصبی حمله کرده و در آن تکثیر می شود و علائم بالینی هاری را ایجاد می کند.

دو شکل هاری وجود دارد: شکل تحریکی (که گاهی به آن مرحله "خشمگین" می گویند) و شکل فلجی (که به عنوان "مرحله گنگ" نیز شناخته می شود.) همه حیوانات هر دو مرحله را تجربه نمی کنند و علائم می تواند متفاوت باشد.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- رفتار شرورانه و نامنظم (شکل کلاسیک)

- ایجاد کف در دهان

- افزایش حساسیت به محرک های بینایی و شنوایی

- ضعف

- فلج

- مرگ ناشی از نارسایی تنفسی

به محض ظاهر شدن علائم، هاری به طور کلی در 3 تا 8 روز منجر به مرگ می شود. هیچ درمانی برای هاری وجود ندارد. خبر خوب این است که این بیماری را می توان به راحتی از طریق واکسن هاری برای سگ ها پیشگیری کرد.

آیا سگ من به واکسن هاری نیاز دارد؟

 بخشی از مسئولیت‌پذیری مالکیت حیوان خانگی پیروی از قوانین و مقررات محلی و انجام بهترین کار برای سلامت حیوان خانگی شماست. اطمینان از اینکه سگ شما به درستی برای هاری واکسینه شده است بخشی از این فرآیند است.

برای این منظور، واکسن هاری برای سگ ها تنها واکسنی است که طبق قانون در اکثر ایالت ها (و نه همه) مورد نیاز است. اگر مطمئن نیستید که شهر، ایالت یا شهرستان شما نیاز به واکسن هاری برای سگ دارد یا خیر، برای توصیه با دامپزشک محلی خود تماس بگیرید.

برنامه واکسن هاری سگ

در حالی که الزامات محلی و ایالتی متفاوت است، انجمن بیمارستان حیوانات آمریکا (AAHA) می‌گوید که توصیه‌های استاندارد شامل تجویز تک دوز واکسن هاری کشته شده از طریق تزریق زیر پوست یا عضله به سگ‌های کمتر از 3 ماه است.

به طور کلی، توله سگ ها اولین واکسن هاری خود را بین 12 تا 16 هفتگی دریافت می کنند که سیستم ایمنی را برای تولید آنتی بادی تحریک می کند. دوز دوم واکسن هاری یک سال بعد بدون توجه به سن سگ و سپس هر سه سال یکبار تزریق می شود.

دوز شماره 1   =  12 تا 16 هفته

دوز شماره 2 (تقویت کننده)   =  1 سال پس از اولین دوز

تقویت کننده های بعدی  =  هر 3 سال یکبار

این برنامه واکسیناسیون سگ به تقویت ایمنی توله سگ شما در برابر هاری کمک می کند تا در صورت قرار گرفتن در معرض این ویروس خطرناک. اگر سگی که تنها با یک دوز واکسینه شده است در معرض هاری قرار گیرد، قرار گرفتن در معرض ویروس به عنوان دوز دوم عمل می کند.

عوارض جانبی واکسن هاری برای سگ ها

واکسن هاری برای سگ ها مدت زیادی است که وجود داشته است و میزان بسیار کم عوارض جانبی شدید دارد. اگرچه نادر است، برخی از سگ ها ممکن است به طور موقت موهای خود را در محل واکسن از دست بدهند. عوارض جانبی اضافی واکسن هاری برای سگ ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش های خفیف :

- درد در محل تزریق

- تب موقت

- تورم محل تزریق

- خستگی موقت و/یا از دست دادن اشتها

واکنش های نادر

- کهیر که شبیه برجستگی های سفت در سراسر بدن است. ممکن است خارش داشته باشد.

- استفراغ و/یا اسهال

- صورت، چشم ها یا پوزه متورم

- سرفه کردن

- ایجاد تومور در محل تزریق (مشکل بیشتر در گربه ها)

- افتادن یا غش کردن

اگر بعد از واکسینه شدن سگ خود برای هاری متوجه موارد غیر طبیعی شدید، با دامپزشک خود تماس بگیرید. حتی اگر فقط نگران هستید، تماس گرفتن با دامپزشک و انتقال علائمی که آنها تجربه می کنند، ضرری ندارد. برای سگ هایی که واکنش شدیدی به واکسن دارند، با دامپزشک خود در مورد اجرای تیتر آنتی بادی به عنوان جایگزین صحبت کنید.

سوالات متداول واکسن هاری برای سگ ها

1- واکسن هاری برای سگ ها برای چه مدت مفید است؟

جواب: واکسن اولیه هاری برای یک سال خوب است و سپس هر 3 سال یکبار تقویت کننده های اضافی مورد نیاز است.

2- آیا واکسن هاری می تواند سگ شما را بیمار کند؟

جواب: مانند همه واکسن‌ها، برخی از سگ‌ها ممکن است پس از واکسیناسیون واکنش‌های نامطلوبی از جمله درد، تورم، کهیر، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها داشته باشند. اگر بعد از واکسینه شدن سگ خود متوجه موارد شدیدتر یا غیر طبیعی شدید، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

3- آیا سگ بعد از واکسیناسیون می تواند به هاری مبتلا شود؟

جواب: هیچ واکسنی نمی تواند 100% از بیماری جلوگیری کند، با این حال، عفونت در سگ های واکسینه شده که در معرض هاری قرار گرفته اند نادر است.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.