آیا ممکن است سگ ها خجالت بکشند؟ (درک احساسات سگ)

آیا ممکن است سگ ها خجالت بکشند؟ (درک احساسات سگ)

 

آیا سگ شما گوسفند می شود؟ تقریباً همه در مقطعی احساس خجالت کرده اند. به راحتی می توان فرض کرد که سگ های ما نیز چنین می کنند. اما این سوال در واقع هنوز محل بحث است.اگرچه برخی از محققان مطمئن هستند که سگ‌ها احساس خجالت می‌کنند، اما برخی دیگر فکر می‌کنند که این بیشتر فقط فرافکنی انسان است.

احساسات ساده در مقابل احساسات پیچیده

وقتی صحبت از احساسات می شود، تحقیقات راه طولانی را طی کرده است. امروزه، تقریباً همه کسانی که در مورد رفتار سگ تحقیق کرده اند، موافقند که برخی از احساسات ساده را احساس می کنند - از جمله شادی، غم، خشم و ترس.به نظر می رسد این احساسات جهانی هستند. اما بحث های زیادی در مورد احساسات پیچیده تر، از جمله خجالت وجود دارد.

برخلاف بسیاری از احساسات، خجالت فقط یک واکنش عاطفی مستقیم به یک موقعیت نیست. نیاز به خیلی چیزهای دیگر دارد تا سر جایش بیاید. خجالت بسیار نزدیک با آگاهی اجتماعی و احساس خود مرتبط است. وقتی احساس خجالت می‌کنید، بی‌موقع هستید، زیرا به تازگی یک قانون اجتماعی را زیر پا گذاشته‌اید. و محققان در مورد اینکه آیا سگ ها به اندازه کافی درکی از هنجارهای اجتماعی دارند که انسان ها بتوانند احساس خجالت کنند، کاملاً اختلاف نظر دارند. تاکنون هیچ کس نتوانسته است آن را به هر طریقی ثابت کند.

مشکل مطالعه خجالت

بخشی از مشکل مطالعه احساسات در حیوانات این است که ما راه خوبی برای مطالعه مستقیم این احساسات نداریم. اکثر مطالعات در مورد احساسات سگ بر تفسیر رفتار تکیه می کنند و هر چه یک احساس پیچیده تر باشد، جداسازی آن دشوارتر است. انسان‌ها تمایلی به انسان‌سازی دارند - یعنی حیوانات و اشیا را انسان‌تر از آنچه هستند تفسیر می‌کنند. و بیشتر رفتارهای شرم آور می تواند بیش از یک تفسیر داشته باشد.

بیایید به دو موقعیت رایج که اغلب به عنوان خجالت تعبیر می شوند نگاه کنیم. اول، شما به خانه می آیید، و سگتان به استقبال شما می دود، اما در راه لیز خورد و سقوط کرد. آسیبی نمی بیند، اما برای غمگین شدن و پنهان شدن فرار می کند. دوم، تصور کنید که به تازگی سگ خود را به خاطر دزدیدن غذا از پیشخوان رد کرده اید. برای لحظه ای به دور نگاه می کنی و برمی گردی تا ببینی دوباره به آن رسیده است. سگ شما تماس چشمی برقرار می کند و بلافاصله عقب می نشیند، ناله می کند و سرش را پایین می اندازد.

هر دو موقعیت ممکن است باعث شود فکر کنید سگ شما خجالت زده است، اما این تنها راه برای تفسیر آنها نیست. در موقعیت اول، سگ شما ممکن است از صدمه زدن به خودش ناراحت باشد. همچنین ممکن است سقوط را خطرناک‌تر از آنچه بود تعبیر کرده باشد و بخواهد استراحت کند و "شفا یابد". یا ممکن است پنهان شده باشد زیرا اکنون می ترسد.

در سناریوی دوم، سگ شما می داند که کار اشتباهی انجام داده است. وقتی هنجارهای اجتماعی را زیر پا می گذارید و از رفتار خود شرمنده می شوید، احساس خجالت می کنید. اما سگ شما ممکن است فقط به گرفتار شدن واکنش نشان دهد و سعی کند از مجازات اجتناب کند. و با گذشت زمان، سگ ها ممکن است در واقع یاد بگیرند که به جای مجازات کردن، چه واکنش هایی به احتمال زیاد باعث خنده یا همدلی انسان می شود. این می تواند منجر به "خجالت ساختگی" شود که نشان دهنده احساس واقعی سگ شما نیست.

نتیجه

با تمام تحقیقاتی که در مورد سگ ها و احساسات انجام شده است، هیئت منصفه هنوز در شرمندگی هستند. سگ‌ها قطعا رفتارهایی دارند که نشان می‌دهند وقتی مشکلی پیش می‌آید ناراحت هستند. آنها همچنین می توانند یاد بگیرند که رفتار خوب و بد چیست، و بسیاری از سگ ها واکنش های خاصی نسبت به گرفتار شدن در حال انجام یک کار شیطانی نشان می دهند.اما آیا این بدان معناست که سگ ها به اندازه کافی آگاهی اجتماعی دارند که واقعاً احساس خجالت کنند؟ یا این یک واکنش عاطفی اساسی تر همراه با کمی رفتار آموخته شده است؟ خودت باید به نتیجه برسی

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.