رفتار گربه شما ممکن است در مورد سلامتی او چه بگوید

رفتار گربه شما ممکن است در مورد سلامتی او چه بگوید

دلایل مختلفی ممکن است تغییر ناگهانی در رفتار گربه شما را توضیح دهد. علل پزشکی رایج هستند و شناسایی سریع آنها در صورت بروز بسیار مهم است.

1. اشتهای بزرگتر یا کوچکتر

اختلالات خوردن در گربه ها نسبتاً شایع است. آنها ممکن است نشانه های یک بیماری زمینه ای باشند. انواع مختلفی از تغییرات اشتها وجود دارد. شایع ترین آنها در گربه ها پرخوری عصبی و هیپوکسی (یا بی اشتهایی) است.

بولیمیا

این احساس مداوم گرسنگی شدید است که به طور کلی منجر به مصرف مقدار زیادی غذا می شود. گربه شما ممکن است مدام در حال درخواست/دنبال غذا باشد و حتی ممکن است سعی کند مقداری غذا را بدزدد. گربه تا زمانی که غذای بعد از آن را دریافت نکند، دست بر نمی دارد.

دلایل مختلفی برای پرخوری عصبی وجود دارد، از جمله اختلالات عاطفی، تشریفات پرخوری (برخی گربه‌ها هر بار که احساس شادی می‌کنند، مثلاً بعد از نوازش، غذا می‌خورند)، و «پرخوری کلاسیک» (به دلیل کسالت یا سخاوت بیش از حد صاحب). اما بیماری ها نیز یک علت بالقوه هستند (اختلالات عصبی، مانند جایگزینی برای اضطراب). بنابراین افزایش اشتهای حیوان خانگی شما دلیلی برای مشورت با دامپزشک است.

هیپورکسی (یا بی اشتهایی)

این کاهش (یا از دست دادن کامل) اشتها و احساس گرسنگی است که منجر به مصرف کمتر (یا عدم مصرف) غذا می شود.

در صورت کاهش مصرف غذا، همیشه باید با دامپزشک مشورت کنید: این اغلب نشانه یک بیماری جدی یا رنج بزرگ است. علاوه بر این، بر خلاف سگ ها، گربه ها در زندگی با بی اشتهایی مشکل دارند. بنابراین بسیار مهم است که بیماری زمینه ای را در اسرع وقت پیدا کنید.

2. گربه ای که پنهان می شود

قهرمان مخفی شدن واقعاً رفتار یک گربه سالم نیست. گربه ای که ناگهان و به طور معمول شروع به دور شدن از دید می کند، گربه ای است که به کسی نیاز دارد که او را زیر نظر داشته باشد! بسیاری از صاحبان متأسفانه فکر می کنند که طبیعی است که یک گربه در گوشه های تاریک و ساکت پنهان شود. با این حال، برای یک گربه معمولی و معمولاً اجتماعی، شروع به پنهان شدن عموماً نشانه بیماری، اضطراب یا درد است. گاهی اوقات این تنها علامت بالینی است که حیوان خانگی شما بیان می کند، بنابراین به آنچه می خواهد به شما بگوید توجه کنید و برای ملاقات با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

3. مشکل در دفع ادرار/اجابت مزاج در جعبه زباله

وقتی یک گربه تلاش می کند اما نمی تواند کار خود را در زباله دانی انجام دهد، اکثر مردم بلافاصله به این نتیجه می رسند که حیوان خانگی کمی یبوست دارد - ناراحت کننده و آزاردهنده است - اما جای نگرانی زیادی وجود ندارد. این اشتباه را نکنید! در واقعیت، وقتی به نظر می رسد گربه ای از این نوع مشکل دارد، به طور کلی در ادرار کردن (نه مدفوع) مشکل دارد! توجه داشته باشید که هیچ راهی برای تشخیص علائم عدم دفع ادرار و مدفوع وجود ندارد. آنها بسیار شبیه هستند. و علاوه بر این، اگرچه یبوست همچنان نگران کننده است، اما اورژانس مطلق انسداد مجاری ادراری است.

اگر گربه‌تان را می‌بینید که تلاش می‌کند اما نمی‌تواند داخل زباله‌دان برود، اگر وقتی می‌خواهد از زباله‌دان استفاده کند صدا می‌کند (میو، ناله می‌کند)، اگر می‌بینید سعی کنید بیشتر از حد معمول از زباله‌دان استفاده کنید، اگر آثار خون مشاهده کردید. در ادرار آن و غیره منتظر نباشید، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید!

اگر این انسداد ادراری است، مراقبت های اورژانسی اغلب تنها شانس زنده ماندن گربه شما است. حتی اگر معلوم شد که تشخیص "یبوست" است، از عجله برای بررسی آن پشیمان نباشید، زیرا بیهوده نبوده است. مشاوره در چنین مواردی هنوز مفید است.

4. کثیف شدن خانه

وقتی یک گربه ناگهان "به هم ریخته" می شود، شنیدن اینکه صاحبانش می گویند "این در حال انتقام گرفتن است زیرا ما دیر به خانه آمدیم" یا "رفتار با وجود تنبیه شدید تغییر نکرده است" غیر معمول نیست. به طور خلاصه، شنیدن باورهای غلط غیر معمول نیست! وقتی صحبت از کثیف شدن خانه می شود، منظور ادرار یا اجابت مزاج خارج از زباله دان است که صاحب خانه آن را غیرقابل قبول می داند. با این حال، درک کنید که گربه شما این کار را برای آزار شما انجام نمی دهد! بیش از نیمی از موارد، این به دلیل یک مشکل پزشکی است. تصور کنید برای یک حیوان خانگی رنجور که فکر می‌کند دردی که هنگام رفتن به دستشویی احساس می‌کند به زباله‌دان مربوط می‌شود، چقدر دردناک است که سعی کند با جستجوی مکان‌های «کم‌تر دردناک» مشکلش را به هر طریقی که می‌تواند حل کند. ادرار کردن و... تنبیه شدن مرتب بدون اینکه بفهمند چه بلایی سرش می آید.

به طور خلاصه، کثیف شدن خانه باید به عنوان یک پرچم قرمز برای بازدید از دامپزشک تلقی شود. اگر شما و دامپزشکتان می توانید علت پزشکی احتمالی را رد کنید، می توانید بررسی کنید که آیا این یک مشکل رفتاری است یا خیر. در هر صورت، راه حل هرگز تنبیه گربه شما نخواهد بود. انجام این کار می تواند به منبعی از اضطراب تبدیل شود و مشکل اولیه را بدتر کند.

5. پرخاشگری

پرخاشگری رفتاری است که می تواند برای یک گربه "طبیعی" در نظر گرفته شود. از تهدید به ارعاب و درگیری حرکت می کند. این یک توالی رفتاری سه مرحله ای است: مرحله هشدار که برای ترساندن است، مرحله نهایی (گزیدن، پنجه زدن) و مرحله اشتهاآور.

با این حال، باید درک کرد که پرخاشگری هنگامی که این توالی تشدید یا از بین می‌رود (مثلاً حیوان خانگی بدون هشدار قبلی حمله می‌کند) یک «اختلال رفتاری» در نظر گرفته می‌شود. ضروری است که علت مشکل در اسرع وقت مشخص شود تا راه حل مناسب اتخاذ شود و گربه در صورت امکان از پرخاشگری دور شود.

یک گربه فقط "به خاطر بد خلقی" پرخاشگر نمی شود! ابتدا، با دامپزشک خود، باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • منابع بالقوه اضطراب (اضطراب زندگی مشترک، فضای بسته/اضطراب فضای غیرمحرک و غیره)
  • علل اولیه که ممکن است به دلیل تحریک و ناامیدی منجر به پرخاشگری شود، به عنوان مثال: یک وضعیت دردناک (مانند آرتریت) یا یک پرخاشگری به دلیل گرسنگی (اغلب زمانی که روش توزیع غذا مناسب نیست).

 

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.