عقیم کردن گربه

عقیم کردن گربه

 

عقیم کردن گربه یکی از مهمترین تصمیماتی است که می توانید برای سلامت و تندرستی طولانی مدت او بگیرید. میانگین طول عمر گربه ها و سگ های عقیم شده و عقیم شده به طور قابل توجهی بیشتر از همتایان سالم آنهاست. مزایای زیادی برای این جراحی  وجود دارد، از جمله جلوگیری از بستر ناخواسته، کمک به کاهش جمعیت گربه‌های وحشی، و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های تولید مثل و مشکلات سلامتی.

عقیم کردن یک گربه ماده

تخمدان هیسترکتومی اصطلاح فنی برای عمل عقیم‌سازی است که تخمدان‌ها و رحم را برای عقیم کردن یک گربه ماده خارج می‌کند.

عقیم کردن گربه ماده حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد، بسته به سن گربه و جایی که او در چرخه گرما قرار دارد. حیوانات ماده در گرما بیشتر طول می کشد زیرا دستگاه تناسلی آنها شکننده تر است و منبع خون برجسته ای دارد.

عقیم کردن یک جراحی معمولی است که با بیهوشی عمومی انجام می شود. دامپزشک شما آزمایش خون انجام می دهد تا مطمئن شود که گربه شما به اندازه کافی برای بیهوشی سالم است. گربه شما همچنین قبل از بیهوشی یک آرامبخش دریافت می کند تا اضطراب و درد را کاهش دهد.

 دامپزشک شما یک برش کوچک در خط وسط شکم گربه شما ایجاد می کند. هم تخمدان ها و هم رحم برداشته می شوند و شکم گربه شما با لایه ای از بخیه ها در زیر پوست که حل می شوند و یک لایه بخیه یا منگنه روی پوست بسته می شود که ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشد.

برای اکثر گربه ها، آنها در عرض 10 یا 20 دقیقه از بیهوشی بیدار می شوند و می توانند در همان روز جراحی به خانه بروند. 10 تا 14 روز طول می کشد تا برش بهبود یابد و فعالیت طبیعی از سر گرفته شود.

عوارض احتمالی عقیمی گربه

عوارض معمولاً در طول عقیم کردن گربه نادر است، اما هر عمل جراحی با خطراتی همراه است. گربه شما ممکن است واکنش نامطلوبی به بیهوشی داشته باشد، هرچند نادر است. همچنین ممکن است گربه شما خونریزی داخلی را در حین یا بعد از جراحی تجربه کند.

شایع ترین عارضه عفونت بعد از عمل است که می تواند در داخل یا اطراف محل برش ایجاد شود. اکثر عفونت ها را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد. در موارد نادر، گربه شما ممکن است به بخیه ها واکنش نشان دهد و باعث تورم شود که مدت کوتاهی پس از جراحی ظاهر می شود. ممکن است برای برداشتن مواد بخیه به جراحی دیگری نیاز باشد.

یکی دیگر از عارضه های احتمالی سروما است که یک پاکت دردناک از مایع شفاف است که در نزدیکی محل برش ایجاد می شود. اگر گربه در روزهای بعد از عمل بیش از حد فعال باشد، این اتفاق می افتد. اینها با گذشت زمان برطرف می شوند، اما ممکن است برای جلوگیری از عفونت نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشند.

عوارض اغلب به دلیل رفتارهایی مانند لیسیدن یا گاز گرفتن گربه در محل برش یا انجام فعالیت خیلی زود پس از جراحی ایجاد می شود. برای اطمینان از بهبودی خوب و کاهش خطر عوارض، رعایت دقیق دستورالعمل‌های دامپزشک پس از عمل بسیار مهم است.

مزایای عقیم کردن گربه

تمام گربه های غیر مولد باید عقیم شوند. بسته به شرایط، گربه های ماده می توانند در پنج ماهگی باردار شوند و در هر بستر بین یک تا هشت بچه گربه داشته باشند. با دو یا سه بستر در هر سال، یک گربه می تواند بیش از 100 بچه گربه در طول سال های باروری خود داشته باشد.

بنابراین، یک گربه ماده و فرزندانش تنها در هفت سال بین 100 تا 400 گربه را تشکیل می دهند و بسیاری از این گربه ها در پناهگاه ها کشته می شوند یا در خیابان ها رها می شوند. علاوه بر این، بچه گربه ها در پناهگاه ها توجه بیشتری به خود جلب می کنند و تعداد پذیرش گربه های بالغ را کاهش می دهند.

عقیم کردن گربه خطر ابتلا به سرطان های تخمدان و رحم و همچنین سرطان سینه را کاهش می دهد. این نوع سرطان شماره یک در گربه‌های ماده سالم است و عقیم‌سازی گربه‌تان قبل از اولین سیکل گرمایی او خطر را به حدود 0.5 درصد می‌رساند.گربه های ماده دست نخورده در معرض خطر ابتلا به پیومترا هستند، یک عفونت بالقوه تهدید کننده حیات رحم که برای درمان آن نیاز به جراحی دارد.

از نظر رفتاری، عقیم‌سازی از رفتارهایی مانند گریه‌های بلند و مداوم، ادرار کردن بیرون از جعبه زباله برای علامت‌گذاری و درگیری با گربه‌ها جلوگیری می‌کند. گربه های ماده همچنین ممکن است در جستجوی گربه های نر برای جفت گیری پرسه بزنند، که می تواند آنها را در برابر بیماری، جراحت یا مرگ آسیب پذیر کند.

نتیجه

عقیم کردن گربه تصمیمی هوشمندانه برای سلامتی اوست. فواید آن بسیار بیشتر از خطرات است و گربه شما احتمالاً در عرض چند هفته بهبودی کامل پیدا می کند و به زندگی عادی باز می گردد.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.