چرا بینی سگ ها خیس است

چرا بینی سگ ها خیس است

 

اولین قسمتی از سگی که احتمالاً با آن روبرو می شوید بینی آنهاست، بینی یک اندام حسی حیاتی برای سگ‌ها است که اطلاعات فوق‌العاده‌ای در مورد محیط اطراف به آن‌ها ارائه می‌کند. ما اغلب کاربرد بینی ها را مخصوص بویایی می دانیم، اما بینی سگ ها به آنها قدرت های فوق العاده جدی می دهد و چیزهای زیادی در آنجا اتفاق می افتد.

بینی طبیعی برای سگ چیست؟

اغلب بینی سگ ها مرطوب و سرد است. با این حال سگ ها به طور کلی، از فردی به فرد دیگر و از زمان به زمان بسیار متفاوت هستند.

یک ضرب المثل قدیمی به ما توصیه می کرد که بینی خیس سالم است و بینی خشک به این معنی است که سگ ضعیف است. این درست نیست و تنها چیزی که باید بدانید این است که چه چیزی برای سگ شما طبیعی است. برخی از سگ ها به طور طبیعی بینی مرطوب دارند، در حالی که برخی به طور طبیعی بینی خشک تری دارند. بسیاری از سگ‌ها، به خصوص با افزایش سن، بعد از یک عمر بو کردن سخت، بینی‌هایشان خشک و گاهی کمی زبر یا پوسته‌دار می‌شوند. معمولاً این جای نگرانی نیست، 

حس خاص بینی بسته به عوامل زیادی مانند ورزش، زمان روز، دما، هیدراتاسیون و رطوبت متفاوت خواهد بود. سگ ها نیز بینی خود را زیاد می لیسند و این می تواند اوضاع را نیز تغییر دهد! همه این متغیرها کاملا نرمال هستند. بینی ممکن است بعد از خواب یا زمانی که سگ شما آرام است خشک شود. از طرف دیگر، بینی ممکن است بعد از ورزش سخت مرطوب تر شود.

بینی های معمولی مرطوب باید با پوششی سبک از مخاط نازک و شفاف پوشانده شوند.

آیا بینی سگ شما مشکلی دارد؟

بسیاری از مشکلات احتمالی می توانند روی بینی تاثیر بگذارند و ممکن است نیاز به بررسی مناسب توسط دامپزشک شما داشته باشند، اگرچه این موارد عمدتاً غیرعادی هستند.

خشکی دائمی بینی ممکن است به عنوان بخشی از یک بیماری گسترده تر دیده شود (به عنوان مثال کم آبی و تب)، اما سگ شما معمولاً علائم دیگری را نشان می دهد، بیش از خشکی بینی. اینها ممکن است شامل بی حالی یا بی اشتهایی باشد. بینی می تواند در مشکلات پوستی گسترده تری مانند واکنش های آلرژیک (آلرژی)، عفونت های پوستی و بیماری های خود ایمنی دخیل باشد. در این شرایط، بینی یا پوست اطراف آن ممکن است قرمز، زخم، پوسته پوسته، ظاهر عصبانی یا به‌طور غیرطبیعی ترشح شده با چرکی یا ته رنگ سبز باشد.

اگر بینی سگ من ترشحات زیادی داشته باشد چه؟

بینی های معمولی مرطوب باید با مخاط شفاف پوشیده شوند.  اما هرگونه تغییر در این مخاط یا به ویژه هر گونه ترشحات از بینی ممکن است ارزش تماس با دامپزشک خود را داشته باشد، اگر نگران هستید. ترشحات زیاد (خروج، خراش یا گاهی خون) از سوراخ های بینی طبیعی نیست و باید در صورت امکان توسط دامپزشک بررسی شود. همچنین ممکن است با خشک شدن اطراف بینی متوجه این پوسته شوید. مقدار کمی ترشحات شفاف طبیعی است، اما هر رنگ دیگری از مخاط طبیعی نیست.

اگر نگران سگ خود هستید، به خصوص اگر هر یک از علائم بیماری که در بالا ذکر شد را نشان می دهد، مهم است که زودتر با دامپزشک محلی خود برای مشاوره تماس بگیرید.

چه چیزی باعث خیس شدن بینی سگ می شود؟

احساس مرطوب معمولاً با ترکیبی از مخاط و آب از پوست (عرق) و همچنین بزاق دهان هنگام لیسیدن بینی سگ ایجاد می شود.

چرا بینی سگ خیس است؟ (4 دلیل)

چندین دلیل احتمالی وجود دارد که چرا بینی اکثر سگ ها خیس است (باز هم، برخی از سگ ها عمدتاً بینی خشک دارند و این برای آنها طبیعی است).

1-تعریق

سگ ها در بیشتر موارد نمی توانند عرق کنند، اما چند ناحیه از پوست تخصصی وجود دارد که می تواند عرق کند. این تکه های پوست را می توان روی پدهای پا و بینی پیدا کرد. درست مانند ما، سگ‌ها در این نواحی بسیار خاص زمانی که گرم هستند و نیاز به خنک شدن دارند، یا زمانی که عصبی و سرحال هستند (از طریق رفلکس‌های جنگ یا گریز) عرق می‌کنند.

تعریق با ترشح آب بر روی سطح پوست بدن را خنک می کند و سپس به هوا تبخیر می شود و گرما را با خود می برد. اگر سگ شما گرم است یا ورزش می کند، عرق ممکن است بینی را مرطوب تر کند.

2-بو و طعم

وجود مخاط مرطوب در سطح بینی همچنین به سگ ها اجازه می دهد تا مواد شیمیایی دخیل در بوها و مزه ها را به طور موثرتری به دام بیندازند. این به افزایش حساسیت بینی آنها کمک می کند. هم بینی و هم دهان این مواد شیمیایی سیگنال‌دهنده را به سمت آشکارسازهای بسیار تنظیم‌شده در پشت بینی، در زبان، و همچنین در یک اندام حسی خاص به نام اندام vomeronasal، که درست بین حفره‌های بینی و دهان قرار دارد، فشار می‌دهند. این اندام مخصوصاً برای فرمون ها و تشخیص عطرهای بسیار جالب مثل سگ های دیگر در گرما بسیار مهم است!

با استفاده از تمام این حواس، سگ ها به معنای واقعی کلمه می توانند محیط اطراف خود را بو کرده و بچشند و تصویری بسیار کامل بسازند. این برای انسان ها کاملاً بیگانه است زیرا ما به جای بینی خود به بینایی خود بسیار وابسته هستیم. بسته به نژاد، برخی از سگ ها می توانند صدها تا هزاران بار دقیق تر از انسان ها در بینی خود عمل کنند.

3-کنترل هوایی که وارد ریه ها می شود

بینی هم در سگ ها و هم در افراد نقش مهمی در مدیریت هوای ورودی و خروجی دستگاه تنفسی (راه های هوایی و ریه ها) دارد. بینی ها زباله های موجود در هوا را قبل از اینکه وارد ریه ها شوند فیلتر می کنند. بینی خیس به مرطوب شدن هوای ورودی به ریه ها کمک می کند (که از خشک شدن ریه ها جلوگیری می کند). بینی همچنین به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می کند، هوای سرد را در هنگام ورود گرم می کند و در هنگام خروج کمی گرما را ذخیره می کند.

4-دوربین حرارتی

تحقیقات اخیر همچنین نشان می‌دهد که بینی سگ‌ها حتی می‌تواند گرما را از راه دور تشخیص دهد. انسان‌ها می‌توانند منابع گرما را از طریق پوست ما احساس کنند، به‌ویژه وقتی به آنها نزدیک‌تر می‌شویم، اما بینی سگ‌ها ممکن است تقریباً بتواند نشانه‌های گرما را «ببیند»، کمی شبیه به دوربین مادون قرمز.

دانشمندان در سوئد سگ‌ها را آموزش دادند تا بتوانند از فاصله 5 فوتی، حتی زمانی که نمی‌توانستند چیزی را ببینند، چیزی را که کمی گرمتر از محیط است، انتخاب کنند. اگر این یک یافته واقعی است، پس سگ ها این توانایی شگفت انگیز را با مارها و خفاش ها به اشتراک می گذارند! در طبیعت، ممکن است برای تشخیص گرما از حیوانات شکاری که در نزدیکی پنهان شده اند استفاده شود. مخاط مرطوب بینی به احتمال زیاد به محافظت از تمام اعصاب حساسی که امکان انجام این تشخیص را می دهد کمک می کند.

نتیجه

اغلب سگ ها به دلیل عرق، مخاط و لیسیدن بینی خیس دارند. بینی خیس نقشی کلیدی در کنترل دما، محافظت از ریه ها و ارائه مجموعه ای باورنکردنی از حواس سگ ها دارد. بینی خیس طبیعی است، اما بسته به هر سگ و چندین عامل محلی دیگر، به طور قابل توجهی متفاوت است. برخی از سگ ها به طور طبیعی اغلب اوقات بینی خشکی دارند، مخصوصاً با افزایش سن.

بینی می تواند نشانه ای از سلامت کلی باشد، اما این یک قانون خوب نیست – بهتر است یاد بگیرید چه چیزی برای سگ شما طبیعی است. اگر سگ شما علائم بیماری در اطراف بینی (قرمزی، ترشح، خارش، پوسته پوسته شدن) یا به طور کلی (کم آبی، تب، بی حالی) را نشان می دهد، باید زودتر از دامپزشک محلی خود کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.